TIEDOTE: LAPPALAISKOIRAT RY VASTUSTAA PENTUTEHTAILUA

Lappalaiskoirat ry 10.10.2018

Lappalaiskoirat ry, Suomen Kennelliiton alaisuudessa toimiva lappalaiskoirarotujen rotujärjestö, ottaa vahvasti kantaa huonoa koiranpitoa, pentutehtailua ja rekisteröimättömien pentujen kauppaa vastaan.

Sunnuntaina, 7.10,  sosiaalisessa mediassa SEY:n eläinsuojeluvalvojan esille tuoma äärimmäisen surullinen pentutehtailutapaus on järkytys rotujärjestölle sekä lappalaiskoirarotujen harrastajille. Huonoista oloista otettiin Pielavedellä  huostaan noin 70 suomenlapinkoiraa ja lapinporokoiraa ja 18 niistä jouduttiin Ylen uutisoinnin muukaan lopettamaan.

Kyseinen tapaus on valitettava esimerkki siitä, että nykyinen eläinsuojelulaki ja viranomaistoiminta eivät pysty ehkäisemään pentutehtailua. Tässäkin tapauksessa eläinten hyvinvoinnin laiminlyönti oli jatkunut jo pitkään. Tämä kasvattaja on ollut eläinsuojelutoimenpiteiden kohteena ensimmäisen kerran jo yli 10 vuotta sitten. Kasvattaja oli muuttanut paikkakunnalta toiselle jatkaen huonoa eläintenpitoa aina uudessa paikassa. Suomen Kennelliitto on puuttunut tapaukseen sääntöjensä ja lain mahdollistamalla tavalla. Tämä kasvattaja on erotettu Suomen Kennelliiton jäsenyydestä. Hän on saanut rekisteröintikiellon, näytteilleasettajakiellon, kiellon osallistua kennelliiton alaisiin kokeisiin sekä kiellon toimia Suomen Kennelliiton luottamustehtävissä.

Lappalaiskoirat ry on vuonna 1970 perustettu yli 4000 jäsenen rotujärjestö, jonka tehtävä on ohjata, neuvoa ja opastaa lappalaiskoirien jalostusta, kasvatusta ja harrastustoimintaa. Suomessa rekisteröidään vuosittain noin 1400 lappalaiskoiraa. Yhdistys tekee aktiivisesti työtä vastuullisen koirankasvatuksen ja hyvän sekä asianmukaisen koiranpidon puolesta yhteistyössä kennelliiton ja tarvittaessa myös viranomaisten kanssa. Lappalaiskoirat ry ei hyväksy millään tasolla huonoa koiranpitoa, pentutehtailua tai rekisteröimättömien pentujen kauppaa. Yhdistyksemme toimii Suomen lain ja viranomaisten ohjeiden mukaisesti eikä meillä ole toimintaoikeuksia eläinsuojeluasioissa.

Lappalaiskoirat ry on käynnistänyt valistuskampanjan vastuullisen koiran kasvatuksen puolesta, jonka avulla haluamme aktiivisesti valistaa ja informoida tulevia pennunostajia.  Lappalaiskoira tulisi aina ostaa vastuulliselta kasvattajalta.  Kampanjan materiaalia löytyy verkosta osoitteesta www.puhdaslappalaiskoira.fi.

Koiraa ei koskaan saa ostaa säälistä. Eläinten huonosta kohtelusta on aina ilmoitettava viranomaisille.

Lisätietoja:
Sari Laitinen, puheenjohtaja, Lappalaiskoirat ry, 044 0290013, puheenjohtaja@lappalaiskoirat.fi

PDF: Lappalaiskoirat ry tiedote pentutehtailusta_10.10.2018

%d bloggaajaa tykkää tästä:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close